Printesa mareelor

La gradinita, comportamentul Veronicai are o dinamica serpuitoare, in sensul ca nu se angajeaza constant intr-o linie, ascendenta sau descendenta. Azi e asa, maine altfel. Flux si reflux de zambete si de lacrimi. O printesa fragila a starilor afective, depinzand inca prea mult de maturitatea / imaturitatea emotionala a celor din jurul ei.

Continua sa alunece in starile de neliniste neinteleasa si prelunga, mai ales atunci cand cineva are fata de ea un comportament gresit si nemeritat (cum ar fi de exemplu un mic „profesoras” de dans – el insusi copil – care a invatat sa fie autoritar mult inainte de a invata sa comunice; mult inainte de a reusi sa inspire si sa merite respectul ).

Se fac pregatiri pentru serbarea de pe 6 iunie, domnisorul profesor da drumul la muzica si decide perechile, cine cu cine exerseaza dansurile, daa? Bun. Veronica se duce catre el si-i spune cu buna dispozitie: „eu vreau sa fii tu partenerul meu!” dar, deranjat de lipsa de supunere si de inopinata indisciplina, dumnealui insista: „mergi intre copii te rog, acum!”; „dar te rog, eu vreau sa fii partenerul meu, de ce nu vrei sa fii tu partenerul meu de dans??” si trage mult-prea-insistent de maneca profesorului, necroita pentru abordari atat de „indisciplinate”. „Am zis NU, treci la loc!!!”” – Numai ca hiper-nevoia de explicatii a Veronicai (si incapacitatea de a accepta lipsa acestora) este o limba prea straina pentru unii (prea multi) dintre pedagogii zilelor noastre si reactia cea mai fireasca de care este in stare individul este sa-i explice deodata cu vocea stridenta ca, ei dracie, e nevoie sa nu mai comenteze si sa-l lase in pace, insotind aceasta cu un gest brutal si impingand-o in „multime”.

Tragedie, evident. De ce? Pentru ca Vera are nevoie de pace si de justetea reactiilor. Daca ar fi gresit cu ceva, nu ar fi plans nici daca ai fi lovit-o (prin absurd) cu pumnul. Dar in astfel de momente se stabileste nevoia imperioasa de a impaca pe cel tensionat, neavand totusi instrumentarul de limbaj si expresie necesar si suficient pentru asta. Si plange. Si deranjeaza ora. Si enerveaza profesorul. Si perturba normalitatea. Si nici nu o poti indeparta usor, odata intrata in starea Aceea (ca sa poti continua eventual ora cu „copiii normali”), caci acum nu mai este manata decat de impulsul de a „repara”, de a ramane in scena, in linia intai pe frontul razboiului social, de a readuce totul la momentul zero, de a sterge cu buretele presupusa ei greseala (greseala care nu este de fapt decat o reactie la incapacitatea profesorului de a comunica). Acum Vera nu mai doreste decat sa elimine toata tensiunea, sa se linisteasca toata lumea, orice, orice numai sa te linistesti, sa zambesti si sa o iei in brate. „Hai sa ne linistim!”, spune. Nu am vazut niciodata pe cineva mai dornic de a instala pacea si iubirea in orice mediu.

Acasa, imi explica (la insistentele mele), insostindu-si povestea cu gesturi (smucindu-si manutele pentru a fi cat mai elocventa): „m-a impins asa: du-te, du-te de aici, stai acolo, cu copiii!!!”; Si o intreb: „Veronicuta, dar spune-i lui mami, ce ai simtit tu cand te-a impins domnul profesor?”; „am simtit… ceva rau, si am plans, pentru ca asa am putut eu sa ma exprim”.

Un gând despre „Printesa mareelor

  1. tataia Petrica spune:

    Apostolul Pavel le spunea galatenilor(Gal.6/1-20) FRATILOR, CHIAR DACA UN OM AR CADEA DODATA IN VREO GRESEALA, VOI, CARE SUNTETI DUHOVNICESTI, SA-L RIDICATI CU DUHUL BLANDETII.sI IA SEAMA LA TINE INSUTI, CA SA NU FII ISPITIT SI TU.PURTATI-VA SARCINILE UNII ALTORA,SI VETI IMPLINI ASTFEL LEGEA LUI HRISTAS”
    O fetita avea un fratior ce nu putea merge, si pe care il cara in spate oriunde era nevoie sa se deplaseze.Un trecator mirat a intrebat-o:
    -„Fetito, esti atat de mica.Nu-ti este greu sa duci in spate o asemenea povara?”
    Fetita raspunse:
    – Nu e o povara, e fratiorul meu”
    Cu timpul Veronica va putea raspunde acestor valori rasturnate.

Lasă un răspuns

