Marturii despre o fetita rupta din soare (4)

♥ ♥ ♥

Paul Cojocaru

profesor de sport și instructor de arte marțiale, promotor și fondator al Terapiei 3C (recunoscută internațional) pentru recuperarea psiho-motrică a copiilor cu tulburări din spectrul autist; de 6 ani voluntar în lucrul cu aceștia.

Acum ceva timp, o d-ră terapeut mi-a lăsat un mesaj pe facebook prin care spunea că-mi apreciază munca depusă în recuperarea psihomotorie a persoanelor cu autism și că a fost plăcut impresionată să descopere că și eu, ca și dânsa, sunt un promotor și practicant al sportului în acest domeniu. Cumva impresionat, am căutat să văd ce activitate desfășoară domnișoara și nu mică mi-a fost mirarea când am descoperit o postare în care apărea un desen al unei fetițe care pâna la 7 ani scrisese două cărți.

Întrebarea pe care imediat mi-am pus-o a fost: eu ce am facut până la 7 ani? Mai țin minte? Mai ține cineva minte…? Cu oarecare rușine, trebuie să recunosc că, înafară de câteva năzbâtii… mare lucru nu am făcut. Mai mult, la 40 de ani mă chinui să scriu a doua carte.

Am luat contact cu mama copilei și cu Vera. Ca într-o poveste, lucrurile au mers de la sine iar eu și Veronica parcă ne știam de când lumea. Am primit cadou o carte, scrisă și desenată de această fetiță de 7 ani. Copleșit, am răsfoit-o. Mi-a fost rușine că eu, un om matur, cu studii și cu experiență practică, mă chinui la propriu să mă adun să scriu o carte. M-am întrebat: cum e posibil ca Vera să scrie și să deseneze a doua carte și să se zbata într-un anonimat… criminal? Pagina ei de facebook numără puțin peste 200 de aprecieri în timp ce “divele” adună mii de like-uri la fiecare postare.

Și mai mare mi-a fost uimirea când am văzut că ea este diagnosticată cu sindrom Asperger. Cine nu știe ce este acesta, poate face un mic efort să se documenteze pe Google. Așa am făcut și eu…

Anul trecut am fost premiat în Canada și am avut ocazia să văd pentru prima oară cărți scrise de persoane cu autism și, mai mult decât atât, prezentate de acestea. Nu credeam că așa ceva va fi posibil în România, țara în care autismul “dispare” după vârsta de 18 ani. Lucrez de 6 ani cu persoane cu autism, am inventat o metodă de recuperare psihomotorie pentru aceste persoane, dar nu am reușit să văd lumea cu ochii lor. Cărțile scrise de Vera mi-au oferit această șansă. Înțeleg mai mult… Ceea ce doar intuiam într-o oarecare măsură, mi s-a confirmat.

AVEM șansa să înțelegem felul în care acești copii văd lumea, ne putem ghida după reperele pe care ei le au și putem aborda recuperarea funcție de ele și datorită celor trei cărți scrise și desenate de Vera. Cred cu tărie că profesorii, terapeuții sunt cei care trebuie să caute să înțeleagă și să se facă înțeleși. Un copil care nu reușește să înțeleagă sau să se facă înțeles… e doar un copil, pentru care trebuie să luptăm. Acolo ne arătăm măiestria, gradul de înaltă înțelegere și perfecționare la care am ajuns ca terapeuți sau profesori. Vera, ca și alti copii cu același sindrom sau cu alte tulburări sunt o provocare. Ei dau măsura valorii pe care o avem ca profesioniști. Nu e o muncă ușoară, e drept, dar… ce vârf  înalt se escaladează ușor?

Vera a scris și desenat deja trei cărți, până la vârsta de 8 ani. Noi ce am făcut până la această vârstă? Dacă nu am făcut mare lucru, nu ar fi târziu să începem să promovăm un talent real pe care providența a hotărât să ni-l dăruiască… Sunt mândru că am așa o amică și… peste tot pe unde merg mă laud. Atâta pot face și eu.. pentru că Vera este amica mea!

 

Prof. Paul Cojocaru

Fondator Terapia 3C ( Conștientizare, Coordonare, Concentrare)

Un gând despre „Marturii despre o fetita rupta din soare (4)

  1. petre spune:

    Domnule profesor ma bucur ca va numarati printe membrii „Orhestrei luiDumnezeu” Veronica in dezvoltarea ei are nevoie ca de aer de educatie fizica tocmai pentru a-si dezvolta trasaturile si componentele personalitatii ei deosebite in procesul de pregatire intelectuala. Chiar daca nu ati scris carti va admir pentru menirea pe care o aveti, aceea de a contribui la ce-i mai important in viata oamenilor,sanatatea lor.

Lasă un răspuns

