postulat veronichez

Mami, stii ce mai suntem noi pe langa „familia iubirii”?
Familia „gandirii la fel”!

Anunțuri

2 gânduri despre „postulat veronichez

  1. petre spune:

    Felicitari pentru aceasta constatare.Veronica demonstreaza inca o treapta in dezvoltarea ei Cu atat mai mult cu cat sunt oameni mari care nu vad aceasta diferenta desi se confrunta intreaga viata cu necazurile consecintei acestei mari confuzii intre simturile iubirii si cheia spre adevar a gandirii
    Este foarte bine ca a sesizat ca sunt doua probleme distincte,adevaratele probleme incep dupa ce le studiaza.O spun din experienta Dupa ce l-am citit pe John Locke si am vazut diferenta intre perceptia senzoriala si analiza rationala mi-am dat seama de valoarea experientei si a unui sfat bun la momentul potrivit.De unele comentarii despre John Locke cred ca iti aduci si tu aminte in discutiile noastre cand veneati pe „la tara” (Pantelimon).
    Simturile nu sunt decat niste organe prin care sufletul nos­tru percepe lumea vazuta si de aceea ele duc la o cunoastere relativa. Fiindca nu orice reprezentare ne descopera adevarul cu privire la lu­cruri. Nici chiar ca intuitie ea nu poate face acest lucru. Cheia spre adevar se afla in gandirea dialectica, fiindca numai aceasta poate fixa relatia notionala intre general si indi­vidual.
    Perceptia senzoriala nu poate fi mijlocitoarea unui adevar obiectiv, din pricina ca simturile sunt si ele intr-o continua schimbare.
    Ceea ce ramane mereu identic cu sine poate fi sesizat numai prin gandirea rationala, iar ceea ce se naste si dispare, fara sa fie o existenta adevarata, este reprezentat prin perceptie si parere. Cea dintai este prototipul, cea de pe urma numai copia. De aceea, cunoasterea autentica nu poate fi numita decat cu­noasterea prototip sau a existentei
    O asemenea existenta nu poate fi decat Ideea. Iar o asemenea cunoastere nu poate fi mijlocita de­cat de catre suflet pe calea gandirii pure, a gandirii ce reuseste sa se degajeze de  orice  senzorialitate  (activitate  a  simturilor).  Gandirea  si perceptia au, asadar, fiecare un obiect propriu si sunt rezultatul unor factori deosebiti : gandirea  este rezultatul celei mai nobile puteri a sufletului, iar perceptia este produsul organelor de simt ale corpului .”Egalitatii”, a fost primita de suflet mai inainte ca aces­ta sa fi avut o perceptie senzoriala. Ea se gaseste, deci, latenta in suflet, pana in clipa in care o serie de perceptii pun in miscare activi­tatea sufletului – asemanare, combinare, rationament – si astfel aces­tea trezesc reamintirea
    Idei, in care obiectele lumii noastre isi au temeiul lor, cat si scopul catre care se indreapta spiritul omului. Ele sunt premisele necesare ale oricarei teleologii, pentru Dumnezeu.
     
    Pozitia noastra in lumea aceasta senzoriala e ca si cand ne-am afla intr-o pestera subpamanteana si am vedea numai umbrele lucrurilor pe peretii pesterii. Aceia care nu vad decat aceste umbre le tin de ade­varata realitate. Dar cel care vede si a reusit sa se elibereze din pestera intunecata si sa se ridice la intuitia divinului si sa participe la lumea Ideilor, stie ca adevarata realitate nu se afla decat in lumea aceea de sus, in timp ce lumea senzoriala ne arata numai umbre.
    Este vorba aici despre acel mult slavit „Eros”, despre care se spune ca este dorul sufletului nostru dupa ceea ce este vesnic, dupa Bine, Frumos si Adevar si ca nazuinta ce misca sufletul ca sa ajunga la cunoasterea adevarata a esentelor lucrurilor.
    Dualismul dintre lumea Ide­ilor si lumea senzoriala. Aceste doua lumi se afla una in fata alteia, dar nu ca avand amandoua aceeasi valoare. Este menirea omului, care se afla intre aceste doua lumi, sa le lege, cu scopul suprem, desigur, de a se elibera de lumea senzoriala si a se salva in lumea suprasenzo­riala. In felul acesta, daca omul se intoarce de la lumea senzoriala si se ridica in lumea suprasenzoriala, lumea suprasenzoriala, lumea Ideilor, cucereste, ca sa ne exprim asa, lumea senzoriala. Acest lucru insa nu e posibil decat gratie Erosului, care incalzeste si determina pe om la su­isul inspre lumea Ideilor . In clipa in care omul este trezit la privirea lucrurilor senzoriale si pre­simte ca acestea ii indica Ideile, el este curprins de impulsul Erosului, asa­dar de nostalgia dupa lumea pura a Ideilor. De aceea Erosul il deter­mina pe om la intoarcerea despre care vorbeam mai sus. El este o pu­tere reala ce impinge sufletul spre lumea Ideilor. Daca n-ar fi acest Eros, intre cele doua lumi n-ar fi nici o miscare. Ele ar sta una langa alta, fara sa se atinga. Erosul este marea sansa a lumii Ideilor, fata de lumea senzoriala, caci desi Ideile nu sunt in stare sa contribuie la mantuirea sufletului omenesc din inchisoarea corporalului, totusi omul are, menirea ca, gratie nostalgiei „erotice”, ce se aprinde in sufletul sau, sa ajute Ideilor ca sa se impuna ca puteri in lumea senzo­riala, prin aceea ca Ideile devin motive determinante ale vointei omului
    In concordanta cu distinctia intre perceptie si stiinta, sunt doua feluri de cunoasteri : cunoasterea rationala si parere;    acestea sunt doua facultati deosebite.  Prima are  ca
    obiect lumea necorporala si suprasenzoriala a Ideilor, in timp ce alte doua moduri de cunoastere inferioare (credinta si presupunerea) au ca obiect corpurile si copiile sau aparentele acestora. Acestor doua feluri de cunoastere le corespund diferite grade ale realitatii. Realitate pura nu au decat prototipurile lucrurilor, Ideile, si de aceea numai despre acestea exista o cunoastere si o stiinta ade­varata
    Teorie a cunoasterii vietii ce merita cred eu discutata mai ales intre generatii.

    • Ana Titoiu Tomescu spune:

      eram atat de sigura ca cele cateva cuvinte ale Verei vor declansa un astfel de comentariu, ca si cum ea ar fi apasat butonul declansator. Dar butonul care trebuie….:)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s