povestea cartilor veronicheze

Ideea cartilor mi-a venit acum 4 ani, dintr-o simpla joaca terapeutica. Dupa diagnosticare, mi-am dat demisia de la institut si-am inceput intens lucrul cu Vera, pentru echilibrarea simptomelor. M-am izolat de lume si m-am indepartat de orice activitate care m-ar fi retinut cu preocupari inafara celor din “proiect”. Am ales numai ce-ar fi putut s-o sprijine, fiecarui joc i-am dat cate un sens, intensificand si punctand acolo unde citisem ca sunt punctele nevralgice date de “prietenul Asperger”.

Atunci a aparut nevoia de-a organiza si de-a pastra tot ce scrie si deseneaza Vera, caci era coplesitor de prolifica. La 5 ani (varsta diagnosticului si a primei carti) i-am incropit intaiul ei atelier in balconul mic al  apartamentului nostru. Cu exceptia catorva mici escapade la mare sau in parcuri, toata vara am trait impreuna in acel spatiu artistic, impregnat de familiaritatea unei fericiri nemarginite. Ea era fericita pentru ca putea locui “pe planeta ei”, iar eu pentru ca avusesem curajul (si posibilitatea) sa renunt complet la viata sociala pentru a ma zidi un timp in tamaduitoarea fuziune cu copilul meu. Asa s-a nascut “Yeleldi si alte mici raze de soare”, carticica prin care Vera a invatat ca se poate manifesta in lumea ei si totodata se poate deschide, prin exprimare, catre ceilalti.

Combinata cu multe alte abordari psihologice, terapia prin arta a functionat miraculos. Urmatorul an a fost inca si mai complex. Natura mistica a Verei, increderea ei nativa in ceea ce este dincolo de materie si tot mai inalta constientizare a propriilor valori s-au adunat intr-un volum uluitor, “Orchestra lui Dumnezeu”. Chiar daca bogatia de intelesuri spirituale transmise la numai 6 ani a fost ceva mai putin accesata de oameni, aceasta nu a diminuat cu nimic sentimentul Veronicai ca se poate adresa universului cu ajutorul acestor carti, trecand prin omeneasca deschidere catre lume – ceea ce nu a facut decat sa o ajute in urcusul sinuos pe scara comunicarii.

“Plecarea supra-randului” a insemnat in primul rand cartea personificarii si imprietenirii cu Asperger, sindromul pe care l-a luat in propriile ei manute ca pe un pui de gaina inofensiv, i-a dat un loc in viata ei, un capitol de carte, un rol si un rost, dar caruia nu i-a permis nicidecum sa aiba ceva substantial de spus pentru si despre Identitatea ei. Un partener de joaca, da. Dar un stapan, in niciun caz. In al doilea rand, Plecarea a fost oglinda primului an de scoala, un timp incarcat de idei creative si povesti care, prin metafora si magie, au mai pansat din “juliturile” adaptarii la grupurile mari de oameni. Cei 7 ani de-acasa s-au incheiat apoteotic cu un volum plin de culoare, prietenie, daruire si intelepciune.

Varsta de 8 ani pleaca lasand in urma ei, conform traditiei deja consacrate, un nou jurnal al devenirii, “8, Varsta Infinitului”. Este o carte in care sindromul abia se mai vede, in locul lui observandu-se fin si inocent, jocul armonizarii fiintei la nemarginirea posibilitatilor vietii. Recunostinta pentru darul existentei; prietenii tot mai multe, mai complexe si mai reale; pasiuni traite cu sublima creativitate si uluitoare constanta; conturarea tot mai clara a propriei identitati (“mami, eu sunt o fetita destul de mare cu un sindrom destul de mic”) si nu in ultimul rand un emotionant capitol in memoria bunicii ei care devine, prin moarte pamanteasca si prin oglindirea in infinitul iubirii, “ingerasa Lucica”.

Este pentru mine o sfanta menire sa plamadesc clipa de clipa din aluatul dragostei mele aceasta bucata frumoasa de huma in care Dumnezeu a turnat, aparent fara masura si fara retinere, un suflet de artist.

Lasă un răspuns

